Dlaczego warto zadbać o odpowiedni stan układu hamulcowego?

myjnia bezdotykowa myjnia bezdotykowaCzęści, na które składa się układ hamulcowy są bardzo często uważane za kluczowe dla wystarczającego bezpieczeństwa pasażerów.
To właśnie hamulce pozwalają nam uniknąć niebezpiecznych wydarzeń na drodze takich, jak uderzenie w inny samochód czy coś na poboczu a także na panowanie nad prędkością.
Nic więc dziwnego, że wielu ekspertów motoryzacyjnych sugeruje, aby zawsze sprawdzać stan układu hamulcowego zanim wybierzemy się w dłuższą podróż.

Jest to bardzo istotne szczególnie wtedy, gdy poruszamy się autem na trudnym terenie, górskim lub obdarzonym na przykład wieloma zakrętami, na których koniecznie trzeba wykorzystywać hamulce, aby jechać z odpowiednią prędkością.

V8 ? silnik widlasty

V8 ? silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcje o mniejszym rozwarciu.

Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy1.

Niektóre z możliwych kolejności zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-22, 1-5-4-2-6-3-7-8 (Ford), 1-3-7-2-6-5-4-8 (Ford), 1-8-4-3-6-5-7-2 (Chevrolet Small Block i Big Block), 1-8-7-2-6-5-4-3 (Chevrolet LS Engine). W najprostszej postaci są to dwie jednostki R4 dzielące wspólny wał korbowy.
Rozwiązanie to dzieli jednak wady mniejszych silników R4 związane z wyważeniem jednostki - wraz ze wzrostem pojemności skokowej wzrastają drgania generowane w związku z siłami drugiego rzędu. Z tego powodu od lat 20. XX wieku stosuje się bardziej skomplikowane wały korbowe z wykorbieniami o dwóch płaszczyznach (z ang.
crossplane) wyposażone w przeciwciężary.
Dzięki temu motor V8 pracuje płynniej niż V6 będąc tańszym niż V12.

Większość silników V8 stosowanych w sporcie samochodowym wykorzystuje jednak płaski wał korbowy (z ang.

flat-plane) co pozwala na szybsze przyspieszanie i efektywniejszą pracę układu wydechowego3. Amerykańskie silniki V8 były używane jako podstawowe jednostki napędowe tzw.
"muscle cars" (Chevrolet Chevelle, Dodge Charger), jednak z powodzeniem są wykorzystywane również w pojazdach użytkowych, np.

typu pick-up.

W Europie silniki V8 są stosowane przez producentów samochodów luksusowych i sportowych: m.in.

Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche. Produkcja seryjna silników V8 w USA odbywa się od lat 40. XX wieku do dzisiaj.

Większość zbudowana jest pod kątem 90°. Spotykane kąty rozwarcia Najczęściej spotykanym kątem pomiędzy rzędami cylindrów jest 90°.

Układ taki sprawia, że silnik cechuje się szeroką i niską budową oraz optymalną charakterystyką zapłonu i generowanych drgań.

Występują jednak także inne kąty rozwarcia. W silniku Ford/Yamaha V8 zastosowanym w modelu Taurus SHO występuje kąt 60°.
Konstrukcja bazuje na jednostce Duratec V6.
Podobnie zbudowane silniki konstrukcji Yamahy stosowane są w samochodach Volvo od 2005 roku.
Dzięki węższej budowie mogą one zostać zamontowane poprzecznie do osi nadwozia.
Do płynnej i równej pracy wymagane było jednak zastosowanie m.in. wałka wyrównoważającego4. W 2010 roku General Motors zaprezentowało jednostkę Duramax o pojemności 4,5 l i kącie rozwarcia 72°. Silnik Rover Meteorite powstał na bazie jednostki stosowanej w czołgu Rover Meteor (ta z kolei bazowała na silniku lotniczym Merlin), odziedziczył po niej kąt 60°5. Spotykano także kąt 45° ? wysokoprężna jednostka 567 stosowana do napędu lokomotyw, czy też w wyścigowym pojeździe Miller z napędem na cztery koła (1932)6. W 1922 roku Lancia wprowadziła silnik V8, w którym kąt rozwarcia cylindrów wynosił zaledwie 14°.
Był on krótszy od odpowiadającego mu pojemnością motoru R6, przy czym węższy od typowej jednostki V8.
Dzięki zwartej budowie i rozrządzie typu OHC silniki te były lżejsze i mocniejsze od współczesnych im jednostek o podobnej pojemności7.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V8_(silnik)

Obowiązkowość OC - teoria

Ubezpieczenie komunikacyjne - należy do segmentu ubezpieczeń majątkowych działu II (tzw. Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe) określonych w ustawie z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych12.
Do podstawowych źródeł prawa regulujących kwestię ubezpieczeń komunikacyjnych należy również kodeks cywilny.
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego posiadacza pojazdu mechanicznego w celu ubezpieczenia go od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu4.
Ubezpieczenie OC chroni majątek ubezpieczonych oraz zapewnia pokrycie szkód poniesionych przez poszkodowanych.

Obligatoryjny charakter tego ubezpieczenia oznacza, że właściciele pojazdów są objęci obowiązkiem zawarcia umowy ubezpieczenia, a zakłady ubezpieczeń ? obowiązkiem przyjęcia oferty osób ubezpieczających swoją odpowiedzialność cywilną.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ubezpieczenie_komunikacyjne.

Widok do druku:

myjnia bezdotykowa